تعداد بازدید: 2538

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 30 بهمن 1386-0:0

دعا كنيم كه "وارش" بماند

يادداشتي از:عليرضا سعيدي کياسري، نويسنده و روزنامه نگار ساروي


من نمي دانم چرا مي گويند اسب حيوان نجيبي است و كبوتر زيباست و چرا در قفس هيچ كسي كركس نيست...

من نمي دانم چه حسي باعث شد تا در ابتداي مطلبي كه مي خواهم درباره برگزاري پنجمين جشنواره سراسري فيلم كوتاه وارش در استان مازندران بنويسم، اين قسمت از شعر زنده ياد سهراب سپري در ذهنم نقش بست و من هم آن را در اين مجال آورده ام.به هر صورت شايد تقديري در آن باشد كه فعلا بر ما پوشيده است.

هرگز يادم نمي رود سالهاي نه جندان دوري كه به بهانه هاي گوناگون در مطبوعات مازندران ازعدم برخورداري از يك جشنواره آبرومند سينمايي در استان مقاله ها نوشتيم و گزارش ها درج كرديم كه چرا از ميان اين همه جشنواره هاي متعدد هنري و سينمايي در كشور، استان مازندران حتي يك سهم از آن ندارد.

 اين گلايه نامه ها و اعتراضواره ها ادامه پيدا كرد تا زماني كه به زعم من هسته اوليه برگزاري جشنواره فيلم كوتاه در استان در زمستان سال 77 با برگزاري هفته فيلم و عكس سينماي جوان مازندران شكل گرفت كه بي غرض بايد گفت علي رغم وجود نقاط ضعف محسو در انجام كار، آن را بايد يكي از كار ارزنده دفترسينماي جوان ساري محسوب كرد كه در آن سال توانسته بود شور و شوق چشمگيري را در توليد فيلم كوتاه در ميان علاقمندان به مقوله سينما و فيلم كوتاه در استان به وجود آورد.

 هنوز جند ماه از برگزاري اين برنامه نگذشته بود كه با تغيير مديريت درارشاد اسلامي استان و حضور چهره اي با نشاط و پر انرژي اي بنام دلاور بزرگ نيا كه به جرات مي توان گفت درخشان ترين دوره فعاليتهاي هنري ارشاد مازندران را در بعد از انقلاب رقم زد، طرح برگزاري اولين جشنواره فيلم كوتاه مازندران با عنوان وارش به تصويب رسيد و در مدت كوتاهي در گردونه اجرا قرار گرفت.

 الغرض تا چشم برهم زديم خودمان را در اختتاميه چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه وارش ديديم كه چگونه از يك جشنواره ساده استاني به يك جشنواره معتبر سراسري با نگاهي فرا مرزي تبديل شد كه در تقويم جشنواره هاي سينمايي وزارت ارشاد نيز به ثبت رسيده بود.

 اما تجربه نشان داده است كه هر جريان و حركت سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و هنري بعد از گذشت مدتي كم كم دچار نوعي حاشيه و اما و اگر مي شود كه جشنواره فيلم كوتاه وارش نيز از آن مصون نماند و به هر دليل و علتي هم كه بود در مسير يك آسيب جدي قرار گرفت كه اصلا قصد نداريم در اين مجال به بحث و نظر در ارتباط با آن بپردازيم .بلكه همانگونه كه در مطلع سخن اشاره شد قصد بر آن است تا در موسم برگزاري پنجمين دوره اين جشنواره به دور از بايدها و نبايدها و با پرهيزاز هر گونه حاشيه سازي، علي رغم نقدهاي مستندي كه بر اين جشنواره وارد مي باشد، از تنها جشنواره سينمايي استان مازندران حمايت و صيانت كنيم.

چون جشنواره ها هرچند كه رنگ و بوي دولتي دارند اما متعلق به هنرمندان مردمي و مردم هنر دوست است. از اين رو بايد جشنواره اي مثل وارش را فرصت مناسب و مغتنمي براي تبادل انديشه و تجربه ميان هنرمندان درعرصه فيلم كوتاه به شمار آورد كه مي تواند در ترسيم آينده اي روشن براي نيل به تعالي و پيشرفت مفيد و موثر باشد. اميد آن مي رود تا در آينده با همت بلند سينماگران، اصحاب رسانه،مسئولين ارشد استاني و مديران فرهنگي و هم چنين حمايت بي شائبه مردم هنر دوست مازندران شاهد شكوفايي هر چه بيشتر فعاليتهاي هنري بويزه جشنواره فيلم كوتاه وارش باشيم و روزي را ببينيم كه به اعتبار اين جشنواره، بزرگان و نام آوران سينماي ايران و حتي كشورهاي ديگر براي حضور در مازندران لحظه شماري نمايند. پس بياييم صادقانه آرزو كنيم كه "وارش" بماند. 

 (saeedi_kiasari@yahoo.com)


  • مهدي مومنيپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 11 ارديبهشت 1387-0:0

    با سلام به شما و ابراز تاسف از انشاء بي ادبانه شما نسبت به خدمتگزاران فرهنگ و هنر اين مرزو بوم.مگر شما از كجا اومدين كه مسئولين فرهنگي ايران عزيز را توهين مي كنيد.
    ادبيات نوشتاري شما حاكي از عدم شخصيت و ثبات معرفتي شما در قبال فرهنگ و هنر است و با اين شيوه نميتوانيد به ترويج صحيح فرهنگ و هنر كمك كنيد.
    برايتان عقل سليم و زباني سالم از خداي مهربان خواستارم

    • فرهادی (کارمند ارشاد بابل)پاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 2 اسفند 1386-0:0

      آقای مدیر کل(امامزاده) یک سال قبل دربون ارشاد بابل رو کرد رئیس اداره سینمایی ارشاد مازندران خب طبیعیه که جشنواره این مدلی برگزار می شه .

      • پنجشنبه 2 اسفند 1386-0:0

        دوست خوب آقای معصومی :نمی دونم می دونید یا نه این چندر غاز آدمی هم که به جشنواره اومدن برای نمایشگاه غذا های سنتی بود نه برای جشنواره ...خلاصه شب عیده مردم باید غذاهای متنوع بخورن .

        • پنجشنبه 2 اسفند 1386-0:0

          استقبال ضعیف از جشنواره وارش نشانه چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه کسی پاسخگوست .

          • پنجشنبه 2 اسفند 1386-0:0

            تنها نقطه مثبت جشنواره پنجم وارش روابط عمومی جشنواره است که ظاهرا همشون نفوذی های دوره گذشته هستن .

            • پنجشنبه 2 اسفند 1386-0:0

              ميگن تو جشنواره هر كي رو ميبيني يه بي سيم دستشه داره اين ور و اونور ميره ،مگه جشنواره پادگانه..

              • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                پنجشنبه 2 اسفند 1386-0:0

                سلام

                باافتخار از مطالب زيبا و پر بارتان بهره مند شدم استاد سعيدي گرامي .
                من در hojum.blogfa.com منتظر شما هستم

                • بي نام و نشانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  چهارشنبه 1 اسفند 1386-0:0

                  من در عجبم وقتي فردي كه در دومين جشنواره وارش مديريت پر انتقاد و ضعيفي از خود نشان داده است .آقايان شوراي سياستگزاري جشنواره ،چگونه و با چه توجيه عقلي و منطقي دوباره اين فرد عزيز را بعنوان مدير اجرايي پنجمين دوره وارش انتخاب كرده اند كه اين چنين بجاي دسته گل باغ گل به آب داده اند.....؟؟

                  • رضا ابراهيميپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    چهارشنبه 1 اسفند 1386-0:0

                    من روي صحبتم با دوست عزيز آقا يا خانم فيلمساز با وجدان است كه در قسمت ارسال نظر نوشتند آقاي سعيدي كياسري نويسنده مطلب زحمات دوران گذشته ناديده انگاشته شده است. اما من معتقدم اتفاقا آقاي سعيدي كياسري با يك ظرافت حرفه اي ضمن به نقد كشيدن وضعيت حال جشنواره ، از دوره هاي قبلي وارش و بوي‍ژه آقاي بزرگ نيا تمجيد نمودند.من هم با اصل جشنواره كاملا موافقم اما روي نوع مديريت آن در اين دوره انتقاد شديد دارم.

                    • چهارشنبه 1 اسفند 1386-0:0

                      آقای حمیدی مدیر کل صداو سیما چرا حاشیه های جشنواره وارش رو نمی بینید ..خجالت آوره

                      • چهارشنبه 1 اسفند 1386-0:0

                        این شورای سیاستگذاری وارش داره چیکار میکنه که این جشنواره اینقدر گند خورده...

                        • چهارشنبه 1 اسفند 1386-0:0

                          دوست خوب منتقد و فيلمساز ،هنوز پوستر جشنواره وارش تا روز دوم جشنواره مشا هده نشده ،آن وقت شما به فكر آينده جشنواره هستي ..بايد به حال چه كسي تاسف خورد

                          • يك فيلمساز با وجدان پاسخ به این دیدگاه 0 0
                            چهارشنبه 1 اسفند 1386-0:0

                            آقاي سعيدي ،شما در نقد هايتان هميشه مصلحت انديشي داريد چرا تلاشها و ارزشهاي خوب دوران گذشته را با تحليل هاي اينچنيني انكار مي كنيد ،لازم است واقعيت هاي اين دوره جشنواره را از نزديك ببينيد تا تفاوت آن را از نزديك با دوره هاي گذشته احساس كنيد .

                            • يك فيلمساز با وجدان پاسخ به این دیدگاه 0 0
                              چهارشنبه 1 اسفند 1386-0:0

                              آقاي سعيدي ،شما در نقد هايتان هميشه مصلحت انديشي داريد چرا تلاشها و ارزشهاي خوب دوران گذشته را با تحليل هاي اينچنيني انكار مي كنيد ،لازم است واقعيت هاي اين دوره جشنواره را از نزديك ببينيد تا تفاوت آن را از نزديك با دوره هاي گذشته احساس كنيد .


                              ©2013 APG.ir